Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Kampania "Pozory mylą, dowód nie" dotarła do Kępna

Data publikacji 28.07.2009

kampania_-_kopiaOd 2 lipca 2009 roku trwa ogólnopolska kampania edukacyjna Komendy Głównej Policji i Związku Browary Polskie. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „Pozory mylą, dowód nie”, a jej celem jest zwrócenie uwagi sprzedawców i świadków sprzedaży alkoholu, w sklepach na terenie całej Polski, że dorosły wygląd nie oznacza dojrzałości. Od dziś w akcję włączyli się również kępińscy policjanci.

Kampania „Pozory mylą, dowód nie” opiera się na dystrybucji pakietów edukacyjno - informacyjnych do sklepów w całej Polsce, a od dzisiaj obejmie swym zasięgiem również powiat kępiński. W zestawie znajdą się ulotki, plakaty oraz naklejki, przypominające o zakazie sprzedaży alkoholu niepełnoletnim. Materiały mają również zwrócić uwagę na potrzebę sprawdzania przez sprzedawcę daty urodzenia w dokumencie tożsamości młodo wyglądających klientów. Docierać do sprzedawców, będą przede wszystkim dzielnicowi, którzy oprócz przekazywania im materiałów będą informować o konsekwencjach wynikających ze sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim i sposobach, jak uniknąć łamania prawa. 

Policjanci będą zwracać uwagę dorosłych, by pamiętali, że nie bez przyczyny 18. rok życia jest granicą dorosłości. Człowiek, który przekroczył tą "magiczną liczbę" odpowiada za swoje czyny, kontroluje swoje emocje i zachowania. Za czyny niepełnoletnich natomiast odpowiedzialni są dorośli, między innymi sprzedawcy, którzy sprzedają nawet jedno piwo. Organizm młodego człowieka reaguje na alkohol inaczej niż organizm dorosłego, więc jedno piwo sprzedane niepełnoletniemu może być przyczyną wielu nieszczęść. 

Według statystyk Komendy Głównej Policji w 2008 roku, stwierdzono 2100 przestępstw z Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, z czego ponad 1000 dotyczyło złamania zakazu sprzedaży lub podawania alkoholu małoletnim. 

Celem akcji jest również uświadomienie sprzedawcom, że na pierwszy rzut oka wygląd niepełnoletniego może mylić. Żeby kupić alkohol nastolatki stosują różne sztuczki: poważny ubiór, pomoc doroślej wyglądającego kolegi. Dlatego poprzez działania kampanii „Pozory mylą, dowód nie” organizatorzy chcą przypomnieć sprzedawcom, jak uniknąć problemów i utraty koncesji. W ramach kampani policjanci prowadzić będą edukację sprzedawców i przestrzegać, by dokładnie sprawdzali datę urodzenia zamieszczoną na dokumencie, gdyż od stycznia 2001 roku dowody osobiste wydawane są również osobom poniżej 18. roku życia i różnią się tylko datą ważności (wydawane na 5 lat). Do roku 2001 funkcjonowały tymczasowe dowody osobiste, które wyraźnie odróżniały się od tych wydawanych osobom dorosłym. 

kampania  

kampania  
Powrót na górę strony