Aktualności

ZOSTALI OSZUKANI. UWAŻAJ NA OSZUSTÓW.

Data publikacji 23.08.2024

Kępińscy policjanci przyjęli kolejne zgłoszenia o oszustwach. Tym razem przestępcy podawali się za pracowników banku. Oszuści namówili trójkę pokrzywdzonych z naszego powiatu do zainstalowania na swoich telefonach aplikacji do zdalnego dostępu, dzięki którym dokonywali wypłat z ich kont. Łączna suma strat to prawie 300 tysięcy złotych.

W dniu 22 sierpnia  br., do kępińskiej jednostki zgłosiła się mieszkanka gminy Baranów, która powiadomiła o oszustwie metodą na tzw. pracownika banku. Jak relacjonowała kobieta, zadzwonił do niej mężczyzna podający się za pracownika banku i powiadomił ją o próbie wypłaty pieniędzy z jej rachunku bankowego, po czym nakłonił pokrzywdzoną do zainstalowania aplikacji z możliwością zdalnego dostepu do jej urządzenia, następnie za pośrednictwem słownej manipulacji uzyskał dane dotyczące jej rachunku bankowego, karty bankomatowej dokonując przelewu na inny rachunek bankowy w wysokości ponad 33 tysięcy złotych.
Tego samego dnia zgłosiły sie do kępińskich mundurowych kolejne dwie osoby z naszego powiatu, zgłaszając, że zostali oszukani pod pretekstem inwesytcji pieniędzy na giełdzie. Oszuści nakłonili pokrzywdzonych z powiatu kępińskiego do zainstalowania aplikacji zdalnego dostepu , a następnie z ich rachunków bankowych dokonali wypłat pieniedzy za pomocą transakcji Blik oraz innych nieautoryzowanych transakcji na inne obce konta. W tym przypadku straty dwojga mieszkańców z gminy Kępno oraz gminy Baranów wyniosły ponad 260 tysięcy złotych.
Niestety, mimo wielu informacji medialnych, wciąż dochodzi do oszustw różnymi metodami: „na wnuczka”, „na policjanta”, czy jak w ostatnim czasie „na pracownika banku".
Pamiętajmy! Scenariusz ataków wykorzystujących spoofing telefoniczny jest zwykle taki sam, a przynajmniej zbliżony. Oszust stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji, najczęściej informując go o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy. Na telefonie zwykle wyświetla się numer infolinii banku, dlatego połączenie nie wzbudza żadnych podejrzeń. Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy, podanie danych konta bankowego czy kodu systemu płatności mobilnych powinno się traktować jako próbę oszustwa.
Apelujemy o ostrożność i rozwagę podczas telefonicznych rozmów z nieznajomymi osobami. Pamiętajmy, że oszuści manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kieruj się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Rozłącz się i skontaktuj z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje. Można też osobiście udać się do oddziału, by rozwiać wszelkie wątpliwości.
Spoofing telefoniczny, czyli popularne oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę. Przy wykorzystaniu konkretnych rozwiązań technologicznych dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego.

Powrót na górę strony