OSTRZEGAMY PRZED OSZUSTAMI!
Przestępcy nie próżnują. Sposoby, które wykorzystują do uzyskania pieniędzy mogą być bardzo różne. Funkcjonariusze Komendy Powiatowej Policji w Kępnie apelują do mieszkańców o ostrożność podczas internetowych transakcji!
Mimo wielu apeli służb i instytucji, w dalszym ciągu rośnie liczba osób oszukanych, które straciły swoje oszczędności. Dodatkowo przestępcy nieustannie znajdują nowe sposoby i preteksty, dzięki którym mogą wejść w posiadanie niezbędnych danych, a w konsekwencji pieniędzy swoich ofiar. Najczęściej pojawiające się oszustwa:
-
Wiadomości SMS, które wysyłane są jednocześnie na wiele urządzeń. Najczęściej ich treść dotyczy: nadania i otrzymania przesyłki, opłacenia przychodzącej paczki, otrzymania wiadomości na poczcie głosowej, uregulowania należności dla dostawcy internetu, prądu, gazu lub nawet zapłacenia zaległego mandatu. Każdy z komunikatów ma na celu wymuszenie na użytkowniku kliknięcie w podany link, a następnie wyłudzenie danych niezbędnych do uzyskania dostępu do konta bankowego.
-
Osób sprzedających za pośrednictwem portali aukcyjnych, które pod namową osoby kupującej udostępniają swoje dane osobowe, dane logowania do konta bankowego lub dane karty kredytowej łącznie z jej numerem bezpieczeństwa. Najczęściej proceder ten odbywa się pod legendą szybkiego otrzymania pieniędzy za sprzedawany towar. Podobnie jak w sytuacji z wiadomościami SMS, sprzedającemu zostaje przesłany link, który przedstawia fikcyjną stronę internetową banku lub portalu aukcyjnego. Wpisanie tam podanych danych skutkuje przekazaniem tych informacji bezpośrednio do przestępców, którzy następnie mogą wejść w posiadanie zgromadzonych środków.
-
Rozmowy telefoniczne, które pod różnymi pretekstami nakłaniają do instalowania dodatkowego oprogramowania. Przestępcy podając się za konsultantów bankowych, w celu rzekomej poprawy bezpieczeństwa, nakłaniają do instalowania aplikacji takich jak „Anydesk”. Są to oprogramowania służące tylko i wyłącznie do udostępniania ekranu oraz przechowywanej treści w telefonie. Postępując zgodnie z ich poleceniem możemy w ten sposób udostępnić nie tylko podgląd ekranu, ale także zawartość w postaci zapisanych haseł, zdjęć, rozmów i notatek. Po zainstalowaniu takiej aplikacji i choćby jednorazowym zalogowaniu się do aplikacji mobilnej banku przestępcy uzyskują wiedzę na temat naszego loginu, hasła oraz dodatkowego zabezpieczenia i tym samym są w stanie równoległe logować się do konta, a także dokonywać różnego rodzaju operacji takich jak przelewy, wypłaty czy realizacje kredytów.
Apelujemy do mieszkańców o ostrożność!
Sposoby, którymi posługują przestępcy mogą być różne. W przypadku otrzymywanych wiadomości, podane w nich kwoty mogą być nawet bardzo niskie. Sama treść wiadomości może również z pozoru wydawać się wiarygodna i nie budzić żadnych wątpliwości. Wszystko po to, aby uśpić czujność i nakłonić do kliknięcia w przesłany link. W szczególności w takich sytuacjach apelujemy o to, aby ignorować takie wiadomości i przede wszystkim nie otwierać przesyłanych linków.
Jak się uchronić?
-
Nigdy nie podawać kompletnych danych osobowych oraz dostępowych do konta bankowego, karty kredytowej, a w szczególności jej kodu bezpieczeństwa.
-
Nie otwierać linków otrzymanych w wiadomościach SMS, e-mail lub za pośrednictwem innych komunikatorów.
-
Nie instalować polecanych aplikacji, których nie znamy, a które służą do udostępniania naszej zawartości oraz ekranu urządzenia.